Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. březen 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. březen 2013

Thorova přilba

Uznání a copyright: Martin Rusterholz (CXIELO Observatory)

Toto kosmické mračno ve tvaru přilby s křídlovitým přívěsky se populárně jmenuje Thorova přilba. Thorova přilba je pojmenovaná po norském bohovi a má při svých 30 světelných letech opravdu heroické rozměry. Přilba je ovšem ve skutečnosti spíše mezihvězdnou bublinou, kterou rozfouknul rychlý vítr z jasné hmotné hvězdy ve středu bubliny, když vymetl okolní molekulární mračno. Centrální hvězda je extrémně žhavým typem obra známým jako Wolf-Rayetova hvězda, a o těchto hvězdách se předpokládá, že se nacházejí v krátkém vývojovém období před supernovou. Mlhovina se nachází asi 15 000 světelných let daleko v souhvězdí Velkého psa (Canis Major) a je katalogizovaná jako NGC 2359. Tento ostrý snímek pořízený s využitím úzkopásmových a široikopásmových filtrů zachycuje výrazné podrobnosti filamentární struktury mlhoviny. Vykazuje silnou modrozelenou emisi, která pochází od atomů kyslíku v zářící mlhovině.

Štítky: Supernova, Wolf rayet star, Emisní mlhovina, Ngc2359, Thor's helmet, Thor