Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. březen 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. březen 2013

Planck zmapoval mikrovlnné pozadí

Image Credit: European Space Agency, Planck Collaboration

Z čeho se skládá náš vesmír? Evropská kosmická agentura ESA vypustila družici Planck, aby do předtím nevídaných podrobností zmapovala jemné teplotní rozdíly nejstaršího známého povrchu, pozadí oblohy zanechaného před miliardami let, kdy se náš vesmír stal poprvé průsvitným pro světlo, a tak pomohla odpovědět na tuto otázku. Kosmické mikrovlnné pozadí je vidět ve všech směrech a jedná se o složitou tapiserii, která by mohla podle pozorování teplých nebo studených vzorů ukázat, jaké má vesmír složení z různých typů energií a jak se specifickými způsoby vyvinuly. Minulý týden ohlášené výsledky potvrzují, že většina našeho vesmíru se skládá ze záhadné a neznámé temné energie a že dokonce i většina pozůstávající hmoty (energie) je podivně temná. Planckova data navíc působivě posunula stáří vesmíru na asi 13,81 miliardy let, tedy o něco starší, než odhady jinými způsoby včetně určení z družice NASA WMAP a rychlost rozpínání stanovila na 67,3 (+/- 1,2) km/s/Mpc, tedy o něco níže, než předchozí odhady. Některé charakteristiky mapy oblohy nahoře zůstávají neznámé, například proč je fluktuace teploty na jedné polovině oblohy trochu větší, než na té druhé.

Štítky: Vesmír, CMBR, Planck