Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. květen 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. květen 2013

Omega Centauri: Nejjasnější kulová hvězdokupa

Uznání a copyright: Joaquin Polleri & Ezequiel Etcheverry (Observatorio Panameńo en San Pedro de Atacama)

Tato obří koule hvězd je starší než Slunce. Dlouho předtím, než se vyvinulo lidstvo, předtím než Zemi obydleli dinosauři, a dokonce předtím, než Země vůbec existovala, kolem mladé Galaxie Mléčné dráhy kondenzovaly a obíhaly shluky hvězd. Do dneška přežilo asi 200 kulových hvězdokup, přičemž Omega Centauri je největší, obsahuje přes deset miliónů hvězd. Omega Centauri je také se zdánlivou vizuální magnitudou 3,9 nejjasnější kulovou hvězdokupou, kterou mohou jižní pozorovatelé uvidět i pouhým okem. Omega Centauri je katalogizována jako NGC 5139, je asi 18 000 světelných let daleko a má průměr 150 světelných let. Na rozdíl od mnoha jiných kulových hvězdokup, hvězdy v Omega Centauri vykazují různé stáří a výskyt stopových prvků, což ukazuje, že tato kulová hvězdokupa měla během 12 miliard let složitou historii.

Štítky: Kulová hvězdokupa, Omega Centauri, Milky Way Galaxy

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 6. 4. do 12. 4. 2020. Měsíc bude v (super)úplňku. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Na obloze lze spatřit vláčky družic Starlink. Před 15 lety byla objevena trpasličí planeta Makemake, druhá nejjasnější po Plutu. Před 60 lety startovala první meteorologická družice TIROS-1. Před 175 lety bylo poprvé fotograficky zaznamenáno Slunce se skvrnami.

Venuša nad sídliskom

Venuša, Plejády a Starlinks. 5s expozícia, 800 ISO, Statív v okne+Canon 350+24/3,5.