Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. květen 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. květen 2013

Hurikán na Saturnu

Uznání: Cassini Imaging Team, SSI, JPL, ESA, NASA

Poté, co bylo koncem minulého roku možné se poprvé podívat na slunečním světlem ozářené vysoké severní šířky Saturnu, tak úzkoúhlá kamera kosmické sondy Cassini pořídila tento úžasný snímek víru u severního pólu této planety s prstenci. Snímek v blízkém infračerveném světle ve falešných barvách ukazuje v červené barvě nízké mraky a v zelené vysoké, takže hurikán kolem severního pólu vypadá skoro jako růže. Na pozemská měřítka se jedná o obří hurikán, oko bouře má asi 2000 kilometrů a mračna na vnějším okraji uhání rychlostí přes 500 kilometrů za hodinu. Hurikán kolem severního pólu Saturnu víří uvnitř velkého, šestistranného povětrnostního útvaru známého jako hexagon. Sonda Cassini v roce 2006 pořídila také snímek hurikánu u jižního pólu Saturnu.
Oprava: Na chybu v překladu jednotek rychlosti upozornil Václav Král.

Štítky: Saturn, Severní pól, Cassini, Hurricane

51. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 16. 12. do 22. 12. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Podvečerní obloha nabízí Venuši a Saturn. Po setmění můžeme pozorovat také Uran a Neptun. Ráno je vidět Mars. Nejjasnější kometou oblohy je C/2017 T2 vysoko v Perseovi. Nastane zimní slunovrat. Proběhne několik zajímavých startů raket. Před 380 lety se narodil Gottfried Kirch, vynálezce mikrometru a objevitel jasné komety roku 1680.

Soumrak v Otrokovicích