Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. květen 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. květen 2013

Koňská hlava: širší pohled

Uznání: Composition and Processing: Robert Gendler
Image Data: ESO, VISTA, HLA, Hubble Heritage Team (STScI/AURA)

Pro vytvoření tohoto širokého pohledu na mezihvězdnou krajinu kolem slavné mlhoviny Koňská hlava byla použita kombinovaná obrazová data z velkého pozemského dalekohledu VISTA a z Hubblova kosmického dalekohledu. Po scéně, která pokrývá na obloze úhel asi dvou třetin úplňku, se rozprostírá prachový molekulární mrak zachycený v blízkých infračervených vlnových délkách. Obraz zleva doprava v odhadované vzdálenosti Koňské hlavy 1600 světelných let pokrývá asi 10 světelných let. Mlhovina vpravo nahoře je též známa jako Barnard 33, je stále rozpoznatelná jako Koňská hlava a je to prachový pilíř zářící v blízkém infračerveném světle s nově vzniklými hvězdami nahoře. Jasná reflekční mlhovina NGC 2023 níže vlevo je samotná ozářeným okolím horké mladé hvězdy. Hustá mračna pod základnou Koňské hlavy a na okraji NGC 2023 se vyznačují výmluvnými energetickými výtrysky s emisí v daleké červené barvě, které jsou známy jako Herbig-Harovy objekty spojované s nově vzniklými hvězdami.

Štítky: Tmavá mlhovina, Horsehead nebula, B33, Ngc2023, Herbig haro