Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. červen 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. červen 2013

Perleťové mraky nad Moskvou

Uznání a copyright: Sergey Lisakov

Tato panoramatická noční scéna z 8. června míří nad moskevský obzor z vrcholu hlavní budovy Lomonosovy Moskevské státní univerzity. Na ztemnělé obloze jsou vidět perleťová mračna. Ledová oblaka na samé hranici vesmíru asi 80 km vysoko nad Zemí stále odrážejí sluneční světlo i když z pohledu na zemi je Slunce už pod obzorem. Tento úkaz, též známý jako polární mezosférické mraky, se dá obvykle pozorovat v letních měsících ve vysokých šířkách, ale tuto sezónu se začal vyskytovat dost brzo. Tato sezónní mračna vznikají, když se do horní studené atmosféry dostává vodní pára a kondenzuje na jemných částicích, které dodává meteorický kouř (zbytky po rozpadu meteorů) nebo vulkanický prach. Časný začátek výskytu těchto mraků může souviset se změnou globální cirkulace v nižší atmosféře. Během letošního léta na severu poskytuje projekt NASA AIM každodenní předpovědi výskytu perleťových mraků (nočních svítících mraků), tak jak jsou vidět z vesmíru.

Štítky: Meteor, Mračna, Climate change, Noctilucent, Polar mesospheric