Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. červenec 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. červenec 2013

Přes Slunce přechází velká skupina skvrn

Uznání a copyright: Damian Peach

Jedna z největších oblastí slunečních skvrn v nedávných letech nyní přechází přes Slunce. Tato oblast plná spletitých magnetických polí může vyprodukovat sluneční vzplanutí, které vyšle mrak energetických částic do Sluneční soustavy. Pokud by takový velmi silný mrak dopadl do magnetosféry Země, tak by mohl být nebezpečný jak pro kosmonauty na oběžné dráze, tak pro družice. Naopak, dopad i méně energetického mračna může vyvolat malebné polární záře. Na snímku nahoře je oblast slunečních skvrn, tak jak byla vidět před dvěma dny. Část zcela vpravo byla katalogizována jako AR 11785, zatímco levá část jako AR 11787. Nejtmavší oblasti slunečních skvrn obsahují téměř vertikální magnetická pole a nazývají se umbra, zatímco okolní oblasti bronzové barvy jasně vykazují vláknité trubice magnetických toků a nazývají se penumbra. Žluté pozadí tvoří vřící sluneční granule, mnohé z nich mají rozměr 1000 km. Nikdo neví, co tato skupina slunečních skvrn udělá, ale vesmírní badatelé ji pečlivě sledují.

Náhodný APOD: Klikněte a brouzdejte vesmírem