Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. srpen 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. srpen 2013

Perseidy nad Čínou

Uznání a copyright: Xiang Zhan (Beijing Planetarium)

Tento měsíc na Zemi pršel kometární prach a při každoročním meteorickém roji Perseid se míhal tmavou oblohou. Astronom Xiang Zhan pořídil v průběhu 4 hodin v noci 12./13. srpna sérii 10 sekundových expozic pomocí širokoúhlého objektivu, zatímco si užíval očekávaného kosmického pačasí nad Zhangbei Prairie v provincii Hebei v Číně. Kombinací snímků, na kterých zachytil 68 meteorů vytvořil kompozitní obraz Perseid z tohoto léta. Kometární částice velikosti zrnek písku letí vůči sobě souběžně a výsledkem je, že meteory zdánlivě vyvěrají z jednoho místa na obloze ve stejnojmenném souhvězdí Persea. Radiant vzniká díky perspektivě, jelikož se rovnoběžné dráhy ve velké dálce zdánlivě sbíhají. Příštím pozoruhodným rojem budou koncem října Orionidy.

Galerie: Meteorický roj Perseid 2013