Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. srpen 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. srpen 2013

IC 5067 v mlhovině Pelikán

Uznání a copyright: César Blanco González

Výrazný emisní hřeben v této části oblohy je katalogizován jako IC 5067. Hřeben měří asi 10 světelných let, je součástí větší emisní mlhoviny se zřetelným tvarem, která se nazývá mlhovina Pelikán a sleduje křivky hlavy a krku kosmického pelikána. Tento pohled ve falešných barvách představuje všudepřítomnou záři úzkých emisních čar z atomů v mlhovině do barevné palety, kterou učinily populární snímky hvězdotvorných oblastí z Hubblova kosmického dalekohledu. Fantastické tmavé útvary v 1/2 stupně širokém poli jsou mračna studeného plynu a prachu opracovaná větry a zářením z horkých hmotných hvězd. Podrobnosti v některých opracovaných mracích jasně vykazují známky nově vzniklých hvězd. Samotná mlhovina Pelikán je katalogizována jako IC 5070 a je vzdálená asi 2000 světelných let. Naleznete ji při pohledu na severovýchod od jasné hvězdy Deneb v souhvězdí Labutě (Cygnus).

Štítky: Star-formation, Mlhovina Pelikán, Ic5067, Ic5070