Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. srpen 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. srpen 2013

Spektrum Nova Delphini

Uznání a copyright: Jürg Alean

Když se koncem minulého týdne v souhvězdí Delfína objevila nová hvězda, tak její spektrum astronomům naznačilo skutečnou podstatu této události. Hvězda se nyní nazývá Nova Delphini a její viditelné spektrum kolem období největší jasnosti je u středu obrázku pole okolí zachyceného hranolem a dalekohledem v noci 16/17. srpna hvězdárny Sternwarte Bülach ve Švýcarsku. Ve spektru novy jsou vidět silné absorpční čáry od vodíkových atomů jako ty nejtmavější pásy, ale k červenému konci jsou také ohraničeny jasnými emisními pásy. Tento vzor je spektrální známkou materiálu, který vyvrhla kataklysmická dvojhvězda známá jako klasická nova. Další hvězdy v poli jsou už slabší a jsou identifikovány svými čísly z katalogu Hipparcus, jasností v magnitudách a spektrálním typem. Vpravo dole je náhodou je vidět i slabá emisní čára z planetární mlhoviny NGC 6905.

Štítky: Nova, Klasická nova, Spectrum, Cataclysmic variable, Emission line, Absorption line