Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. říjen 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. říjen 2013

Kometární globule

Uznání a copyright: Subaru Telescope (NAOJ) & DSS;
Assembly and Processing: Robert Gendler

Poblíž středu tohoto bohatého pole hvězd v hranicích námořnických souhvězdí Lodní záď a Plachty je uskupení jasně olemovaných tokových útvarů. Skupina kometárních globulí z mezihvězdného plynu a prachu velikosti světelného roku je asi 1300 světelných let daleko. Globule utvářelo energetické ultrafialové světlo z blízkých žhavých hvězd a ionizovalo jejich jasné lemy. Globule také proudí od zbytku supernovy v Plachtách, který mohl mít vliv na jejich dozadu učesané tvary. Jádra z chladného plynu a prachu uvnitř nich nejspíš kolabují za vzniku hvězd o nízké hmotnosti a vznik těchto hvězd nakonec způsobí rozpad globulí. Kometární globule CG30 (ve skupině vpravo nahoře) poblíž své hlavy vykazuje malou červenou záři, což je výmluvným znamením energetických výtrysků z hvězdy v raných stupních vzniku.

Poznámka: Jak najít alternativní APODy.

Štítky: Star-formation, Vela, Cometary globule, Cg 30-31-38, Puppis