Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. listopad 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. listopad 2013

Kulová hvězdokupa M15 z Hubbla

Uznání: ESA, Hubble, NASA

Hvězdy se jako včely rojí kolem středu jasné kulové hvězdokupy M15. Tato koule více než 100 000 hvězd je pozůstatkem z raného období naší Galaxie a pokračuje v obíhání středu Mléčné dráhy. M15 je jednou z asi 170 kulových hvězdokup, které zůstaly, je snadno vidět obyčejným triedrem, má ve svém středu jednu z nejvyšších známých hustot hvězd a obsahuje velmi mnoho proměnných hvězd a pulzarů. Tento teprve nedávno zveřejněný ostrý snímek pořízený družicovým Hubblovým kosmickým dalekohledem zabírá asi 120 světelných let. Ukazuje dramatický vzrůst hustoty hvězd směrem ke středu hvězdokupy. M15 se nachází asi 35 000 světelných let daleko v souhvězdí koně s křídly, v souhvězdí Pegasa.

Galerie: Komety 2013

Štítky: Hvězdy, Kulová hvězdokupa, Hubble

17. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Úplněk