Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. prosinec 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. prosinec 2013

Planetární mlhovina Abell 7

Uznání a copyright: Don Goldman

Velmi slabá planetární mlhovina Abell 7 je asi 1800 světelných let daleko, na pozemské obloze trochu jižně od Orionu v souhvězdí Zajíce (Lepus). Hloubkový teleskopický snímek ukazuje její celkově jednoduchý sférický tvar o průměru asi 8 světelných let s hvězdami Mléčné dráhy kolem a se vzdálenými galaxiemi pozadí poblíž. Uvnitř jsou vidět krásné a složité podrobnosti zvýrazněné využitím úzkopásmových filtrů. Červeně je vidět emise vodíku a dusíku, emise kyslíku se mapuje modrozeleně, což dává Abell 7 přirozenější vzhled, který by byl jinak příliš slabý, než aby ho mohly oči ocenit. Planetární mlhovina představuje velice krátkou fázi hvězdného vývoje, kterou naše Slunce podstoupí za 5 miliard let, když Slunci podobná centrální hvězda odhazuje svoje vnější vrstvy. Stáří mlhoviny Abell 7 samotné se odhaduje na 20 000 let. Její centrální hvězdou, která je zde vidět, je slábnoucí bílý trpaslík starý asi 10 miliard let.

Štítky: Planetární mlhovina, Bílý trpaslík, Abell 7