Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. prosinec 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. prosinec 2013

Sharpless 308: Hvězdná bublina

Uznání a copyright: Jeff Husted

Tato kosmická bublina, rozfouknutá rychlými větry z horké, hmotné hvězdy, je obrovská. Je katalogizována jako Sharpless 2-308, nachází se asi 5200 světelných let daleko v souhvězdí Velký pes (Canis Major) a na obloze pokrývá oblast o něco větší než úplněk. V její odhadované vzdálenosti to odpovídá průměru 60 světelných let. Hmotná Wolf-Rayetova hvězda, která vytvořila bublinu, je ta jasná hvězda ve středu mlhoviny. Wolf-Rayetovy hvězdy jsou více než 20 krát hmotnější než Slunce a ve vývoji hmotných hvězd se považují za krátké období před supernovou. Rychlé větry z této Wolf-Rayetovy hvězdy vymetly pomalejší materiál z předcházejících fází vývoje a vytvořily mlhovinu tvaru bubliny. Hvězdným větrem rozfouknutá mlhovina je stará asi 70 000 let. Poměrně slabé emisi zachycené na rozsáhlém obrázku dominuje záře ionizovaných atomů kyslíku mapovaných do odstínů fialové.

Vesmír levně: Kalendář APOD 2014 v PDF formátu zdarma