Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. leden 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. leden 2014

Spitzerův Orion

Uznání: NASA, JPL-Caltech, T. Megeath (Univ. Toledo, Ohio)

Jen málo pohledů do vesmíru vzbuzuje představivost tak, jako 1500 světelných let vzdálená, nesmírně velká porodnice hvězd, mlhovina Orion. Tento krásný pohled ve falešných barvách zabírá asi 40 světelných let a vznikl na základě infračervených dat ze Spitzerova kosmického dalekohledu. Při srovnání se vzhledem na vizuálních vlnových délkách má nejjasnější část mlhoviny střed u mladých, hmotných, žhavých hvězd známých jako Trapéz. Ale na infračerveném snímku lze též detekovat mnoho protohvězd, které jsou stále v procesu tvoření a zde jsou vidět v červené barvě. Například mezi červenými body u tmavého prachového filamentu nalevo od jasné kupy je i protohvězda katalogizovaná jako HOPS 68, u které byly nedávno v protostelární obálce nalezeny krystaly křemičitého minerálu olivín.

Štítky: M42, Infračervený, Mlhovina Orion, Spitzer, Protostars