Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. leden 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. leden 2014

Protisvit nad Chile

Uznání a copyright: Yuri Beletsky (Las Campanas Observatory, Carnegie Institution)

Je noční obloha ve směru opačném od Slunce nejtmavší? Není. Ve skutečnosti lze na extrémně tmavé obloze 180 stupňů od Slunce uvidět vzácně rozeznatelnou zář známou jako protisvit (německy gegenschein). Protisvit je sluneční světlo zpátky rozptylované ma malých částicích meziplanetárního prachu. Tyto prachové částice jsou odštěpky asteroidů milimetrové velikosti a obíhají v rovině ekliptiky podobně jako planety. Pictured above from last year is one of the more spectacular pictures of the gegenschein yet taken. Na hloubkové expozici pod extrémně tmavou oblohou nad observatoří Las Campanas v Chile je vidět protisvit tak zřetelně, že je vidět dokonce i okolní záře. Mezi pozoruhodné objekty v pozadí patří galaxie Andromeda, hvězdokupa Plejády, mlhovina Kalifornie, pás Orionu těsně pod mlhovinou Orion a uvnitř Barnardovy smyčky a jasné hvězdy Sirius a Betelgeuse. Protisvit se liší od zvířetníkového světla poblíž Slunce vysokým úhlem odrazu. Protisvitu podobný jev se ve dne nazývá glorie a tu lze vidět z letadla v odrazivém vzduchu nebo mračnech na straně opačné od Slunce.

Štítky: Orion, Chile, Gegenschein