Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. únor 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. únor 2014

M44: hvězdokupa Jesličky

Uznání a copyright: Bob Franke

M44 je při vzdálenosti zhruba 600 světelných let jednou z nejbližších hvězdokup od naší Sluneční soustavy. Je též známa pod názvem Praesepe neboli Jesličky a její hvězdy dosti mladé, mají pouhých asi 600 miliónů let ve srovnání s 4,5 miliardami let našeho Slunce. Na základě podobného stáří a pohybu vesmírem u M44 a dokonce ještě u bližší hvězdokupy Hyjády se předpokládá, že obě vznikly společně ve stejném velkém molekulárním mračnu. Otevřená hvězdokupa M44 měří 15 světelných let, obsahuje asi 1000 hvězd a na obloze v souhvězdí Raka (Cancer) pokrývá asi 3 úplňky (1,5 stupně). M44 je vidět pouhým okem a byla známa už od starověku. Hvězdokupa nebyla rozlišena do jednotlivých hvězd až do vynálezu dalekohledu a před tím, než ji Charles Messier zařadil jako 44. položku do svého seznamu, tak byla popisována jako slabý obláček nebo nebeský opar. Hvězdokupa je populárním cílem pro současné pozorovatele s triedrem a jejích několik žlutých, chladných, rudých obrů je rozeseto přes pole jasnějších žhavých modrých hvězd hlavní posloupnosti na tomto barevném stelárním skupinovém snímku.

Štítky: M44, Open star cluster, Beehive, Praesepe, Ngc2632

Neowise z Písečné

Kometa focená v Písečné u Jeseníku.