Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. únor 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. únor 2014

Dlouhý výtrysk z mlhoviny Maják

Uznání: NASA / CXC / ISDC / L. Pavan et al.

Mlhovina Maják vznikla větrem z pulzaru, rychle rotující magnetizované neutronové hvězdy, která uhání mezihvězdným prostředím rychlostí přes 1000 kilometrů za sekundu. Pulzar a větrná mlhovina (katalogizovaná jako IGR J1104-6103) se nacházejí asi 23 000 světelných let daleko v jižním souhvězdí Lodní kýl (Carina), a na tomto pozoruhodném snímku z rentgenové observatoře Chandra jsou označeny vpravo dole. Energetické částice generované pulzarem jsou učesány dozadu do větrného ohonu, podobně jako u komety a míří doleva nahoru ve směru, který se pulzar vzdaluje od svého mateřského zbytku po supernově. Jak z řetězu utržený pulzar, tak i rozpínající se pole trosek jsou pozůstatky po výbuchu jádra po kolapsu hmotné hvězdy, přičemž pulzar byl vymrštěn explozí supernovy. Na této scéně kosmických extrémů je navíc ještě dlouhý, spirálovitý výtrysk, který dosahuje skoro 37 světelných let, ale je téměř v pravém úhlu k pohybu pulzaru. Vysokoenergetický částicový výtrysk je nejdelším známým pro jakýkoliv objekt v naší Mléčné dráze.

Štítky: Zbytek supernovy, Pulsar, Neutronová hvězda, Pulsar wind nebula, Igrj11014-6103