Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. březen 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. březen 2014

NGC 1333 Hvězdný prach

Uznání a copyright: Al Howard

NGC 1333 je ve viditelném světle vidět jako reflekční mlhovina, které dominují modré barvy charakteristické pro prachem odrážené světlo hvězd. Nachází se ve vzdálenosti asi 1000 světelných let v hrdinském souhvězdí Perseus na okraji velkého hvězdotvorného molekulárního mračna. Tento podrobný pohled zabírá na obloze asi dva úplňky, neboli v odhadované vzdálenosti NGC 1333 něco přes 15 světelných let. Ukazuje podrobnosti zaprášené oblasti spolu s náznaky kontrastující červené emise z Herbig-Harových objektů, z výtrysků a z rázem stlačeného zářícího plynu, které vyvěrají z nedávno vzniklých hvězd. NGC 1333 obsahuje stovky hvězd mladších než milión let, přičemž většinu z nich před optickými teleskopy stále ukrývá všudepřítomný hvězdný prach. Toto chaotické prostředí se může podobat tomu v naší vlastní Sluneční soustavě před 4,5 miliardami let.

Štítky: Star-formation, Prach, Reflekční mlhovina, Ngc1333