Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. březen 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. březen 2014

Globule v mlhovině Běžící kuře

Uznání a copyright: Fred Vanderhaven

Z vajec tohoto kuřete se mohou vyléhnout hvězdy. Emisní mlhovina na snímku nahoře je katalogizovaná jako IC 2944 a pro její celkový vzhled se jí říká mlhovina Běžící kuře. Snímek byl pořízen nedávno z observatoře Siding Spring v Austrálii a představuje vědecky přiřazené barvy. Skoro uprostřed snímku jsou vidět malá, tmavá molekulární mračna bohatá na neprůhledný kosmický prach. Po svém objeviteli se nazývají Thackerayovy globule a tato "vejce" mohou být potenciálními místy gravitační kondenzace nových hvězd, i když jejich budoucnost je nejistá, jelikož je rychle eroduje intenzivní záření blízkých mladých hvězd. Tyto hmotné a energetické hvězdy spolu s různorodými oblastmi zářícího plynu a odrazivého prachu tvoří otevřenou hvězdokupu Collinder 249. Tento nádherný kout oblohy měří v odhadované vzdálenosti mlhoviny 6000 světelných let asi 70 světelných let.

Štítky: Molecular clouds, IC 2944, Thackeray's Globules