Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. březen 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. březen 2014

Galaxie NGC 2685 s polárním prstencem

Uznání a copyright: Ken Crawford

NGC 2685 je potvrzená jako galaxie s polárním prstencem, což je vzácný typ galaxie s hvězdami, plynem a prachem, který obíhá v prstenci kolmo na rovinu plochého galaktického disku. Taková bizarní konfigurace by mohla být způsobena náhodným zachycením materiálu z jiné galaxie galaktickým diskem, přičemž se zachycené trosky seřadily do rotujícího prstence. Pozorované vlastnosti NGC 2685 ukazují na to, že struktura rotujícího prstence je pozoruhodně stará a stabilní. Na ostrém pohledu na tento pekuliární systém, známý též jako Arp 336 nebo galaxie Helix, je snadné sledovat podivné, kolmo skloněné prstence, jak přecházejí před galaktickým diskem spolu s dalšími narušenými vnějšími strukturami. NGC 2685 měří asi 50 000 světelných let a nachází se asi 40 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major).

Štítky: Peculiar galaxy, Polar ring galaxy, Ngc2685, Arp336