Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. duben 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. duben 2014

Mars, Ceres, Vesta

Uznání a copyright: Tunç Tezel (TWAN)

Ta jasně červená hvězda, které jste si všimli vycházet po západu Slunce, není vůbec hvězda. Je to Mars, rudá planeta. Mars je nyní blízko své opozice 8. dubna 2014, spěje ke svému největšímu přiblížení 14. dubna a na pozemské obloze opisuje smyčku souhvězdím Panny (Virgo) na opačné straně od Slunce. Mars zcela jasně přezařuje modravou Spicu, alfa hvězdu v Panně a na tomto snímku z počátku dubna, který zahrnuje i další dvě tělesa Sluneční soustavy blížící se do opozice, je ve středu. Vlevo je malý a slabý asteroid Vesta a trpasličí planeta Ceres, obě nedaleko hvězdy tau Virginis. Také si můžete představit kosmickou sondu NASA Dawn, které mezi oběma malými světy nyní přelétá. Sonda Dawn opustila Vestu v září 2012 a její iontový motor ji vytrvale pohání, aby se shodla s oběžnou dráhou Ceresu, což má nastat v únoru 2015. Poblíž Marsu se v noci 14./15. dubna také můžete na pozemské obloze podívat na Měsíc na opačné straně od Slunce a uvidět úplné zatmění Měsíce.
Oprava: Na překlep v datu příletu k Ceresu upozornil Tomáš Rett.

Štítky: Mars, Vesta, Opposition, Ceres