Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. duben 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. duben 2014

Dva prstence u asteroidu Chariklo

Uznání ilustračního videa: Lucie Maquet, Observatoire de Paris, LESIA

Asteroidy mohou mít prstence. Před dvěma týdny byl oznámen překvapivý objev přinejmenším dvou prstenců u vzdáleného asteroidu 10199 Chariklo. Chariklo má průměr asi 250 kilometrů, což ho činí největším ze změřených asteroidů - kentaurů a zároveň je nejmenším známým objektem s prstenci. Třída planetek - kentaurů obíhá Slunce mezi Saturnem a Uranem. Video nahoře je uměleckou ilustrací, jak byly prstence objeveny. Když Chariklo přecházel v roce 2013 před slabou hvězdou, tak se objevily nečekané a symetrické poklesy jasnosti hvězdy, které tak odhalily prstence. Planetární astronomové nyní provádí počítačové simulace, které zkoumají, jak mohla tato nečekaná soustava prstenců kolem Chariklo vzniknout, jakto že přežila a vzhledem k malé hmotnosti asteroidu a blízkým průchodům dalších asteroidů a planety Uranu, jak dlouho asi vydrží.

Štítky: Prstence, Asteroid, Video, Chariklo