Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. duben 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. duben 2014

M42: Uvnitř mlhoviny v Orionu

Uznání: R. Villaverde, Hubble Legacy Archive, NASA

Velká mlhovina v Orionu, nesmírná a blízká hvězdotvorná oblast, je pravděpodobně nejslavnější ze všech astronomických mlhovin. Zářící plyn zde obklopuje horké mladé hvězdy na okraji nesmírného mezihvězdného molekulárního mračna vzdáleného pouhých 1500 světelných let. Na kompozitním hloubkovém snímku nahoře v přiřazených barvách, pořízeném Hubblovým kosmickým dalekohledem, jsou chuchvalce a pláty prachu a plynu zvlášť zřetelné. Velká mlhovina v Orionu je vidět i pouhým okem nedaleko snadno identifikovatelného pásu tří hvězd v populárním souhvězdí Orion. Kromě toho, že mlhovina Orion také hostí jasnou otevřenou hvězdokupu známou jako Trapéz, tak obsahuje i mnoho porodnic hvězd. Tyto porodnice hvězd obsahují hodně vodíku, žhavé mladé hvězdy, proplydy a hvězdné výtrysky, které vysokými rychlostmi vyvrhují materiál. Mlhovina v Orionu je též známá jako M42, zabírá asi 40 světelných let a nachází se ve stejném spirálním rameni naší Galaxie, jako Slunce.

Astrofyzici: Prohlédněte si 750+ zdrojových souborů v astrofyzikální knihovně zdrojových kódů