Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. duben 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. duben 2014

Saturn v modré a zlaté

Uznání: Cassini Imaging Team, SSI, JPL, ESA, NASA

Proč je Saturn zčásti modrý? Snímek Saturnu nahoře se snaží přiblížit, jak by asi ho asi viděl člověk, pokud by se vznášel dostatečně blízko. Pořídila ho v březnu 2006 kosmická sonda Cassini, která nyní obíhá Saturn. Majestátní Saturnovy prstence se zde jeví jen jako pouhá tenká svislá čára. V tmavých stínech, které vrhají na snímku vlevo, ukazují svoji komplexní strukturu. Saturnův měsíc s fontánami Enceladus, který měří pouhých asi 500 kilometrů, je zde vidět jako hrbolek v rovině prstenců. Severní polokoule Saturnu se jeví poněkud modrá a to ze stejného důvodu, proč se jeví modrá pozemská obloha, protože molekuly v bezmračných částech atmosfér obou planet lépe rozptylují modré světlo než červené. Při pohledu hluboko do Saturnových mračen ovšem začíná převládat jejich zlatavá barva. Není známo, proč jižní Saturn nevykazuje stejné modré odstíny, jedna hypotéza praví, že jsou tamní mračna výše. Také není známo, proč jsou Saturnova mračna zbarvená dozlatova.

Štítky: Saturn, Prstence, Blue