Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. červen 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. červen 2014

Hubblovo ultrahluboké pole 2014

Uznání: NASA, ESA, H.Teplitz and M.Rafelski (IPAC/Caltech),
A. Koekemoer (STScI), R. Windhorst(ASU), Z. Levay (STScI)

Galaxie vyplňují Hubblovo ultrahluboké pole 2014 jako barevné kousky cukrovinek. Ty nejslabší galaxie jsou více než 10 miliardkrát slabší, než hvězdy viditelné pouhým okem a reprezentují Vesmír v extrémní minulosti, jen pár 100 milónů let po Velkém třesku. Snímek samotný byl pořízen s významným doplňkem ultrafialových dat k Hubblovu ultrahloubkovému poli, což je aktualizace Hubblova slavného pohlerdu do největší dálky v jižním souhvězdí Pece (Fornax). Pole nyní pokrývá celý rozsah vlnových délek dosažitelných kamerami Hubbla, od ultrafialové, přes viditelné až po blízké infračervené. Ultrafialová data dodávají klíčovou schopnost studovat v Hubblovu ultrahlubokém poli vznik hvězd u galaxií vzdálených 5 až 10 miliard světelných let daleko.

Štítky: Galaxie, Star-formation, Hubble, Fornax