Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. červen 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. červen 2014

Mlhovina Kosatec v poli prachu

Uznání a copyright: Mikel Martínez

Co kvete v tomto poli tmavého hvězdného prachu? Mlhovina Kosatec. Výrazně modrá barva mlhoviny Kosatec vzniká od světla jasné hvězdy SAO 19158, které se odráží od prachových mračen normálně tmavého prachu. Nejen že je hvězda samotná výrazně modrá, ale modré světlo hvězdy se přednostně odráží prachem, stejný jev činí pozemskou oblohu modrou. Hnědá barva všudepřítomného prachu pochází zvláště od fotoluminiscence prachu, kdy se mění ultrafialové záření na červené světlo. Mlhovina Kosatec, katalogizovaná jako NGC 7023, se často studuje pro převládající obsah polycyklických aromatických uhlovodíků (PAH - Polycyclic Aromatic Hydrocarbons), což jsou komplexní molekuly, které se na Zemi uvolňují při nedokonalém hoření dřeva. Jasná modrá část mlhoviny Kosatec měří asi 6 světelných let. Mlhovina Kosatec na snímku nahoře se nachází asi 1300 světelných let daleko a lze ji nalézt i malým dalekohledem v souhvězdí Kefea (Cepheus).

Štítky: Prach, Reflekční mlhovina, Iris Nebula