Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. červen 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. červen 2014

Kupa galaxií v Herkulu

Uznání a copyright: Ken Crawford

Toto jsou galaxie z kupy v Herkulu, což je vesmírné souostroví zhruba 500 miliónů světelných let daleko. Tato kupa je též známa jako Abell 2151 a je plná spirálních galaxií, bohatých na plyn a prach se vznikajícími hvězdami, ale s poměrně málem eliptických galaxií, která mají málo plynu a prachu, ze kterých mohou vznikat nové hvězdy. Barvy na tomto pozoruhodném hloubkovém kompozitním snímku jasně ukazují galaxie se vznikajícími hvězdami s modrou barvou a galaxie se staršími populacemi hvězd s žlutou barvou. Ostrý snímek zabírá asi 3/4 stupně přes střed kupy, což odpovídá více jak 6 miliónům světelných let v odhadované vzdálenosti kupy. Difrakční paprsky kolem jasných hvězd v popředí v naší Mléčné dráze jsou vytvářeny podporami přes zobrazovací zrcadlo dalekohledu. Zdá se, že na tomto kosmickém pohledu se hodně galaxií sráží nebo slučuje, a další vypadají zborcené, což je jasný důkaz, že galaxie v kupě spolu běžně interagují. Kupa v Herkulu samotná je možná výsledkem probíhajícího slučování menších kup galaxíí a považuje se za podobnou mladým kupám galaxií v mnohem větší vzdálenosti raného Vesmíru.

Štítky: Kupa galaxií, A2151, Abell 2151, Hercules galaxy cluster