Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. červenec 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. červenec 2014

J1502 1115: Galaxie s trojicí černých děr

Uznání: R. P. Deane (U. Capetown) et al.

Většina galaxií obsahuje jednu superhmotnou černou díru, tak proč má tato galaxie tři? Nejpravděpodobnějším důvodem je, že galaxie J1502+1115 je výsledkem nedávného splynutí tří menších galaxií. Dvě černé díry blíže k sobě jsou vidět na nahoře na obrazu v rádiových vlnách pořízeném velkou soustavou koordinovaných antén v Evropě, Ázii a Africe. Tyto dvě zobrazené superhmotné černé díry od sebe dělí asi 500 světelných let a každá má nejspíše hmotnost asi 100 miliónů sluncí. J1502+1115 má nyní rudý posuv 0,39 a je jedním z mála trojnásobných systémů černých děr, který se nyní studuje, abychom se dozvěděli více o galaxiích a o interakcích superhmotných černých děr ve středověku našeho vesmíru. Gravitační záření emitované takovými systémy černých děr by mohly detekovat budoucí observatoře.

Štítky: Galaxie, Černá díra, Mergers