Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. červenec 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. červenec 2014

Sonda Rosetta ukázala kometu ze dvou částí

Uznání: ESA/Rosetta/MPS for OSIRIS Team; MPS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA

Proč má jádro této komety dvě části? Jak se meziplanetární kosmická sonda ESA pojmenovaná Rosetta stále přibližuje k jádru staré komety, tak koncem minulého týdne učinila překvapivý objev, že kometa 67P/Churyumov–Gerasimenko má dvojité jádro. Ke spekulativním nápadům, jak současné dvojité jádro komety Čurjumov–Gerasimenko vzniklo, patří, že se jedná o důsledek splynutí dvou komet, že kometa je volnou hromadou suti, kterou od sebe roztahují slapové síly, že odpařování ledu bylo asymetrické, nebo že kometa podstoupila určitý typ explozivní události. Nahoře je vidět, jak se neobvyklé kometární jádro velké asi 5 km otáčí během několika hodin, přičemž každý snímek byl pořízen s odstupem 20 minut. Jak sonda Rosetta podle plánu počátkem příštího měsíce vstoupí na orbitu kolem jádra komety Čurjumov–Gerasimenko a koncem roku, pokud to bude možné, na něm přistane s malou sondou, tak přinese lepší snímky a doufejme, že i lepší teorie.

Štítky: Rosetta, Animated gif, Churyumov-Gerasimenko, Two components