Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. červenec 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. červenec 2014

NGC 253: Prašný vesmírný ostrov

Uznání a copyright: László Francsics

Zářivá galaxie NGC 253 je jednou z nejjasnějších viditelných spirálních galaxií, a také jednou z nejzaprášenějších. Někteří lidé jí pro její vzhled v malých dalekohledech říkají galaxie Stříbrný dolar, nebo jen galaxie v Sochaři, neboť se nachází v jižním souhvězdí Sochaře (Sculptor). Zaprášený versmírný ostrov se nachází asi 10 miliónů světelných let daleko a poprvé ho v roce 1783 zahlédla matematička a astronomka Caroline Herschel. NGC 253 měří asi 70 tisíc světelných let a je největším členem Kupy galaxií v Sochaři, což je nejbližší kupa od naší vlastní Místní skupiny galaxií. Vedle spirálních prachových pásů se zdá, že z galaktického disku vyrůstají prachové úponky protkané mladými hvězdokupami a hvězdotvornými oblastmi, jak je vidět na tomto ostrém prachovém snímku. Vysoký obsah prachu provází bouřlivý vznik hvězd, což galaxii NGC 253 získalo označení galaxie s překotnou tvorbou hvězd. NGC 253 je též známa jako silný zdroj vysokoenergetického rentgenového a gama záření, nejspíše díky hmotné černé díře v galaktickém centru.

Spolupracujte: Průzkum estetika a astronomie