Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. červenec 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. červenec 2014

Krabí mlhovina

Uznání: NASA, Chandra X-ray Observatory, SAO, DSS

Pulzar v Krabí mlhovině je magnetizovaná neutronová hvězda o velikosti města, která se otáčí 30 krát za sekundu a nachází se ve středu tohoto krásného širokoúhlého snímku Krabí mlhoviny. Snímek jednoho ze zbytků supernov v Mléčné dráze kombinuje optická data s rentgenovými daty z družicové observatoře Chandra. Kompozitní obraz vznikl na oslavu 15 let výzkumů vysokoenergetického vesmíru observatoří Chandra. Pulzar pohání rentgenovou a optickou emisi v mlhovině jako kosmické dynamo, urychluje částice na extrémní energie za vzniku výtrysků a prstenců, které rentgenově září. Nejvnitřnější rentgenová struktura měří asi světelný rok. Rotující pulzar má hmotnost větší než Slunce a hustotu větší než atomové jádro a jedná se o zkolabované jádro hmotné hvězdy, která vybuchla, přičemž mlhovina je rozpínajícím se zbytkem vnějších vrstev hvězdy. Výbuch této supernovy byl vidět v roce 1054.

Spolupracujte: Průzkum Estetika a astronomie