Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. září 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. září 2013

M1: Neuvěřitelně se rozpínající krab

Image Credit & Copyright: Adam Block, Mt. Lemmon SkyCenter, U. Arizona

Krabí mlhovina je katalogizována jako M1, je tedy první na slavném seznamu Charlese Messiera věcí, které nejsou komety. O Krabí mlhovině je známo, že jde o pozůstatek po supernově, rozpínající se mračno trosek po výbuchu hmotné hvězdy. Bouřlivé zrození Krabí mlhoviny astronomové sledovali v roce 1054. Mlhovina dnes měří zhruba 10 světelných let a stále se rozpíná rychlostí asi 1000 kilometrů za sekundu. Chcete vidět, jak se mlhovina rozpíná? Podívejte se na tuto video (vimeo) animaci, která porovnává snímek M1 z roku 1999 z Evropské jižní observatoře se snímkem z observatoře Mt. Lemmon Sky Center z roku 2012. Pro registraci obou snímků byly využity hvězdy v pozadí. Krabí mlhovina se nachází asi 6000 světelných let daleko v souhvězdí Býka (Taurus).

Štítky: Zbytek supernovy, Krabí mlhovina, Pulsar, M1