Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. září 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. září 2013

Tichý Sagittarius A*

Uznání: X-ray - NASA / CXC / Q. Daniel Wang (UMASS) et al., IR - NASA/STScI

Horký plyn se těžko polyká. To je zřejmě pravda přinejmenším pro superhmotnou černou díru ve středu naší Galaxie Mléčné dráhy. Černá díra v Mléčné dráze je známa jako zdroj Sagittarius A* a je ve středu tohoto kompozitního snímku z infračerveného (červená a žlutá) a rentgenového (modrá) záření. Na vloženém obrázku je vidět difuzní emise kolem čerrné díry vzdálené asi 26 000 světelných let v galaktickém centru v poli o šířce asi 1/2 stupně a to na základě údajů z rozsáhlé pozorovací kampaně z rentgenové družicové observatoře Chandra. Astronomové přišli na to, že rentgenová emise pochází od horkého plynu z větru mladých hmotných hvězd v této oblasti. Údaje z Chandry ukazují, že asi jen 1% plynu či méně v gravitačním vlivu černé díry vůbec kdy dosáhne horizontu událostí, tedy ztratí dosti tepla a úhlového momentu na to, aby spadlo do černé díry, zatímco zbytek plynu unikne ven. Výsledek vysvětluje, proč je černá díra v Mléčné dráze tak tichá a mnohem slabší, než by se v rentgenovém záření dalo čekat. Nejspíš to platí i pro většinu superhmotných černých děr v galaxiích v okolním vesmíru.

Štítky: Mléčná dráha, Galaktický střed, Černá díra, Sgr a*