Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. září 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. září 2013

IRAS 20324: Vypařování protohvězdy

Uznání: NASA, ESA, Hubble Heritage Team (STScI/AURA), and IPHAS

Vyvine se jednoho dne tento housenkovitý mezihvězdný mrak do motýlovité mlhoviny? Nikdo pořádně neví. Jisté ale je, že uvnitř IRAS 20324+4057 dochází ke kontrakci a vzniká nová hvězda. Vně fičí energetické větry a energetickým světlem se eroduje pryč tolik plynu a prachu, že mohl být použit ke vzniku nové hvězdy. Nikdo si proto není jistý hmotností výsledné hvězdy a tudíž nikdo neví, jak ta hvězda skončí. Pokud větry a světlo sníží hmotnost protohvězdy zhruba na hmostnost Slunce, tak by vnější atmosféra této hvězdy mohla jednoho dne expandovat do planetární mlhoviny a ta by mohla dokonce jednou vypadat jako motýl. Na druhou stranu, pokud hvězdná kukla zůstane dostatečně hmotná, tak vznikne masivní hvězda, která jednoho dne vybuchne jako supernova. Erodující protostelární mlhovina IRAS 20324+4057 měří asi jeden světelný rok a nachází se asi 4500 světelných let daleko v souhvězdí Labutě (Cygnus). Snímek mlhoviny IRAS 20324+4057 nahoře pořídil Hubblův kosmický dalekohled už v roce 2006, ale zveřejněn byl minulý týden. Bitva mezi gravitací a světlem bude nejspíš trvat více než 100 000 let, ale důmyslná pozorování a dedukce mohou poskytnout vodítka mnohem dříve.

Štítky: Hubble, IRAS 20324, Protostar