Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. červen 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. červen 2013

NGC 6302: Motýlí mlhovina

Uznání: NASA, ESA, and the Hubble SM4 ERO Team

Jasné hvězdokupy a mlhoviny na pozemské obloze se často jmenují po květinách nebo po hmyzu. NGC 6302 s rozpětím křídel přes 3 světelné roky není vyjímkou. Umírající centrální hvězda této planetární mlhoviny s odhadovanou povrchovou teplotou kolem 250 000 stupňů Celsia se stala výjmečně žhavou, v ultrafialovém světle září velice jasně, ale před přímým pohledem ji ukrývá hustý torus prachu. Na tomto ostrém, barevném a podrobném snímku umírající hvězdu ve středu mlhoviny zachytil v roce 2009 Hubblův kosmický dalekohled širokoúhlou kamerou Wide Field Camera 3, která byla nainstalována při posledním servisní misi raketoplánu. Jasnou dutinu zářícího plynu protíná prachový torus kolem centrální hvězdy, který je vidět skoro z boku. V prachové obálce kolem této žhavé hvězdy byl detekován molekulární vodík. NGC 6302 se nachází asi 4000 světelných let daleko v arachnologicky správném souhvězdí Štíra (Scorpius).

Štítky: Planetární mlhovina, Ngc6903, Central star