Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. únor 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. únor 2004

NGC 6369: Mlhovina Dušička

Uznání: Hubble Heritage Team, NASA

Tuto pěknou mlhovinu, katalogizovanou jako NGC 6369, objevil v 18. století astronom William Herschel, když dalekohledem zkoumal medicínské souhvězdí Hadonoše (Ophiuchus). Poměrně slabá, kulatá mlhovina planetárního tvaru si získala populární přízvisko mlhovina Dušička. Obecně nemají planetární mlhoviny s planetami vůbec nic společného, ale místo toho vznikají na konci života slunci podobných hvězd, když jejich vnější vrstvy expandují do vesmíru, zatímco se jádro hvězdy smršťuje a stává se bílým trpaslíkem. Hvězda transformovaná na bílého trpaslíka je vidět ve středu, silně vyzařuje ultrafialové vlnové délky a pohání rozpínající se zář mlhoviny. Tento nádherný barevný snímek, vytvořený z údajů dalekohledu Hubble Space Telescope, vykazuje v NGC 6369 překvapivé komplexní podrobnosti a struktury. Hlavní prstencovitá struktura mlhoviny má napříč asi světelný rok a ionizované atomy kyslíku, vodíku vyzařují modrou, zelenou a červenou barvu. Mlhovina Dušička ve vzdálenosti přes 2000 světelných let umožňuje nahlédnout do osudu našeho Slunce, které by mělo od nynějška za pouhých 5 miliard let vytvořit svoji vlastní pěknou planetární mlhovinu.

Štítky: Planetární mlhovina, Herschel, Ngc6369