Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. srpen 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. srpen 2014

Spirální galaxie NGC 6744

Uznání a copyright: Don Goldman

Velká, krásná spirální galaxie NGC 6744 měří téměř 175 000 světelných let, takže je větší než naše vlastní Mléčná dráha. Nachází se ve vzdálenosti asi 30 miliónů světelných let v jižním souhvězdí Páva (Pavo). My vidíme disk tohoto nedalekého vesmírného ostrova vůči nám trochu skloněný. Orientace a složení této barvité galaxie dává jejímu portrétu, zhruba úhlového rozměru úplňku, pocit hloubky. Žlutému jádru této obří galaxie dominuje světlo starých, chladných hvězd. Kromě jádra jsou vidět spirální ramena s mladými modrými hvězdokupami a růžové hvězdotvorné oblasti, které jsou i blízko menší satelitní galaxie vlevo dole, takže trochu připomíná Velký Magellanův oblak u Mléčné dráhy.

Štítky: Spirální galaxie, Ngc6744

Snímek komety 38P/Stephan-Oterma

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa o efemeridové jasnosti 9.2 magnitudy se nacházela v souhvězdí Blíženců. Po obloze se pohybovala rychlostí 1.39 obloukové vteřiny za minutu ve vzdálenosti 0.837 au od Země a 1.591 au od Slunce.