Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. srpen 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. srpen 2014

Perseida dole

Uznání: Ron Garan, ISS Expedition 28 Crew, NASA

Pozemšťané se typicky dívají na meteory při pohledu nahoru. Ovšem tento pozoruhodný pohled, který 13. srpna 2011 pořídil kosmonaut Ron Garan, zachytil Perseidu při pohledu dole. Z Garanovi perspektivy na palubě Mezinárodní kosmické stanice, která obíhá ve výši asi 380 kilometrů, se zrnko prachu z komety Swift-Tuttle ve vzduchu rozžhavilo a bylo vidět jak se mihla Perseida. Svítící zrnka kometárního prachu letí rychlostí asi 60 kilometrů za sekundu hustší atmosférou ve výši kolem 100 kilometrů nad povrchem Země. V tomto případě se meteor blýsknul vpravo od středu snímku, pod zakřiveným okrajem Země a vrstvou zeleně zářícího vzduchu, pod jasnou hvězdou Arcturus. Chtese se podívat na meteorický roj? To máte štěstí, protože tento týden vrcholí meteorický roj Perseid. Slabší meteory bude naneštěstí letos hůře vidět, protože oblohu bude osvětlovat Měsíc skoro v úplňku.

Štítky: Perseidy, Meteorický roj, Kosmická stanice