Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. srpen 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. srpen 2014

Prstence kolem Prstencové mlhoviny

Image Credit: Hubble, Large Binocular Telescope, Subaru Telescope; Composition & Copyright: Robert Gendler

Pro pozorovatele oblohy i s malým dalekohledem je to dobře známý pohled. Ovšem u Prstencové mlhoviny (M57) lze vidět mnohem víc, než je vidět jen malým dalekohledem. Snadno viditelný centrální prstenec měří asi jeden světelný rok, ale tato pozoruhodná hloubková expozice, která je společným úsilím kombinujícím data ze tří různě velkých dalekohledů, zkoumá vlákna smyček zářícího plynu, která sahají od centrální hvězdy mnohem dále. Pozoruhodný kompozitní snímek obsahuje úzkopásmový snímek vodíku, viditelnou emisi a infračervenou emisi. Je zřejmé, že zářící materiál na tomto dobře prostudovaném příkladu planetární mlhoviny nepochází z planet. Místo toho se jedná o plynný obal z vnějších vrstev, které odhodila Slunci podobná umírající hvězda. Prstencová mlhovina je asi 2000 světelných let daleko v hudebním souhvězdí Lyra.

Štítky: Prstencová mlhovina, Deep field, M57