Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. září 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. září 2014

62 kilometrů nad kometou Čurjumov-Gerasimenko

Uznání snímku: ESA / Rosetta / MPS for OSIRIS Team; MPS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA
Additional Processing & Copyright: Elisabetta Bonora & Marco Faccin (Alive Universe Images)

Kosmická sonda Rosetta pokračuje v přibližování, obíhání kolem a v mapování komety Čurjumov-Gerasimenko. Sonda křižovala Sluneční soustavou deset let, než se minulý měsíc přiblížila do blízkosti komety a nadále pokračuje ve snímkování neobvyklého kometárního jádra s dvěma laloky. Tento rekonstruovaný barevný snímek byl pořízen před 10 dny a ukazuje, jak je jádro komety tmavé. Povrch komety v průměru odráží jen asi 4 procenta dopadajícího viditelného světla, což znamená, že je černý jako uhel. Kometa 67P/Čurjumov–Gerasimenko je asi 4 kilometry dlouhá a má povrchovou gravitaci tak nízkou, že by kosmonaut z ní mohl vyskočit. Asi za dva měsíce by měla Rosetta vypustit vůbec první sondu určenou k řízenému přistání na jádru komety.

Skoro v hyperprostoru: Náhodný generátor APODů

Štítky: Jádro komety, Rosetta, Comet C-G

20. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 13. 5. do 19. 5. 2019. Měsíc spěje od první čtvrti k úplňku. Večer je vidět Mars, který se blíží k hvězdokupě M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce se překonává, když na povrchu jsou dokonce dvě velké skvrny. Nákladní loď Dragon zakotvila u ISS. Blue Origin prezentovala, jak by se chtěla dostat na povrch Měsíce pomocí přistávací platformy Blue Moon. V týdnu je v plánu statický zážeh rakety Falcon 9 a zřejmě i start s družicemi sítě Starlink. Před 50 lety startovala mise Apolla 10 a sondy Veněra 5 a 6 zkoumaly atmosféru Venuše.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.