Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. září 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. září 2014

M27: Mlhovina Činka

Uznání a copyright: Bill Snyder (Bill Snyder Photography)

První náznak, co se stane s naším Sluncem byl objevem náhodou v roce 1764. Charles Messier tehdy vytvářel svůj seznam difuzních objektů, aby se nepletly s kometami. V pořadí 27. objekt Messierova seznamu, nyní známý jako M27 nebo Mlhovina Činka, je planetární mlhovina, typ mlhoviny, jakou vytvoří naše Slunce, až se v jeho jádru zastaví jaderná fúze. M27 je jednou z nejjasnějších planetárních mlhovin na obloze a lze ji spatřit už triedrem v souhvězdí Lištičky (Vulpecula). Nahoře je vidět M27 v barvách emitovaných vodíkem a kyslíkem a světlu to k nám trvá asi 1000 let. Porozumění fyzice a významu M27 bylo ovšem mimo dosah vědy 18. století. Ještě dnes zůstává mnoho věcí o bipolárních planetárních mlhovinách jako je M27 záhadných, včetně fyzikálního mechanizmu, který odhazuje lehké vnější obálky hvězdy, takže zůstává rentgenově horký bílý trpaslík.

Štítky: Planetární mlhovina, M27, Mlhovina Činka