Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. říjen 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. říjen 2014

Detektor kosmické stanice nalezl nevysvětlitelný přebytek pozitronů

Uznání a licence: Ron Garan, STS-134 Crew, Expedition 28 Crew, NASA

Odkud přišly všechny ty vysokoenergetické pozitrony? Alfa magnetický spektrometr (AMS-02) na palubě Mezinárodní kosmické stanice (ISS) od roku 2011 pečlivě zaznamenává, jak často ho zasáhnou vysokoenergetické elektrony a pozitrony. Po nashromáždění údajů za několik let je nyní jasné, že na nejvyšších energiích se detekuje významně více pozitronů, než elektronů. Přebytek může mít velice vzrušující a převratný důvod, anihilaci vzdálených, ale předtím nedetekovaných částic temné hmoty. Je ovšem také možné, že tento nevysvětlený nesoulad způsobují astronomické zdroje, jako jsou třeba pulzary. Toto téma nadále zůstává předmětem velice aktivního výzkumu. Na snímku je zde vidět AMS na ISS po instalaci s americkým raketoplánem připojeným zcela vpravo, ruskou lodí Sojuz připojenou zcela vlevo a s modrou zeměkoulí, která je domovem všech národů v pozadí.

Sledujte APOD na: Facebooku, Google Plus nebo na Twitteru