Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. listopad 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. listopad 2014

Mořský koník z Velkého Magellanova mračna

Uznání: NASA, ESA, and M. Livio (STScI)

Může to sice vypadat jakou pasoucí se mořský koník, ale ten tmavý objekt na snímku vpravo je ve skutečnosti sloup kouřového prachu dlouhý asi 20 světelných let. Tato prachová struktura zvláštního tvaru se vyskytuje v sousedním Velkém Magellanově mračnu, v hvězdotvorné oblasti velice blízko rozsáhlé mlhoviny Tarantule. V této energetické mlhovině vzniká hvězdokupa NGC 2074, jejíž střed je vidět za horní hranoou snímku ve směru krku mořského koníka. Snímek v reprezentativních barvách pořídila loni širokoúhlá kamera Wide Field Planetary Camera 2 na Hubblovu kosmickém dalekohledu na počest 100 000 oběhu Hubbla kolem Země. Jak v kupě vznikají mladé hvězdy, tak jejich světlo a vítr bude prachové pilíře v příštích miliónech let pomalu erodovat.

Nyní k mání: Nástěné kalendáře APODu 2015