Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. prosinec 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. prosinec 2014

Polární záře se zábleskem meteoru

Uznání a Copyright: Bjørnar G. Hansen

Oblohu nad ostrovem Kvaløya nedaleko Tromsø v Norsku 13. prosince 2009 osvětlila severní záře, neboli aurora borealis. Tato 30 sekundová expozice zaznamenala její jemnou záři nad zimním pobřežím. Snímek je studiem kontrastů a také zachytil záblesk bolidu z prosincového roje Geminid. Meteor prolétl kolem dobře známých hvězd oje Velkého vozu a míří zpět do souhvězdí Blíženců (Gemini) už nad horním okrajem. Jak polární záře, tak i meteory se vyskytují v zemské atmosféře ve výškách asi 100 kilometrů , ovšem polární záři způsobují energetické nabité částice z magnetosféry, zatímco meteory jsou stopami kosmického prachu. Koncem tohoto týdne bude vrcholit meteorický roj Geminid 2014, i když budou muset soupeřit se svitem poslední měsíční čtvrti.

Nyní k mání: Nástěnné kalendáře APOD 2015