Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. prosinec 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. prosinec 2014

Molekulární mračno Barnard 68

Uznání: FORS Team, 8.2-meter VLT Antu, ESO

Kam zmizely všechny hvězdy? To, co se kdysi považovalo za díru na obloze, astronomové nyní znají jako tmavé molekulární mračno. Vzhledem k vysoké koncentraci prachu a molekulárního plynu se zde absorbuje prakticky všechno světlo emitované hvězdami v pozadí. Skoro strašidelné temné okolí napomáhá vytvářet vnitřky molekulárních mračen jako jedny z nejchladnějších a nejvíce izolovaných míst ve vesmíru. Jednou z nejpozoruhodnějších takových temných absorpčních mlhovin je mračno v souhvězdí Hadonoše (Ophiuchus) známé jako Barnard 68 na snímku nahoře. V centru nejsou vidět žádné hvězdy, což naznačuje, že Barnard 68 je poměrně blízko a podle měření je asi 500 světelných let daleko a měří asi půl světelného roku. O molekulárních mračnech jako je Barnard 68 sice není přesně známo jak vznikají, ale je známo, že tato mračna jsou nejspíše místy, kde vznikají nové hvězdy. O mračnu Barnard 68 samotném se zjistilo, že nejspíše zkolabovalo za vzniku nové hvězdné soustavy. V infračerveném světle je ovšem možné vidět přímo přes mrak.

Sledujte APOD na: Facebooku, Google Plus nebo na Twitteru.

Štítky: Star-formation, Molekulární mračno, Barnard 68

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.