Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. prosinec 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. prosinec 2014

Molekulární mračno Barnard 68

Uznání: FORS Team, 8.2-meter VLT Antu, ESO

Kam zmizely všechny hvězdy? To, co se kdysi považovalo za díru na obloze, astronomové nyní znají jako tmavé molekulární mračno. Vzhledem k vysoké koncentraci prachu a molekulárního plynu se zde absorbuje prakticky všechno světlo emitované hvězdami v pozadí. Skoro strašidelné temné okolí napomáhá vytvářet vnitřky molekulárních mračen jako jedny z nejchladnějších a nejvíce izolovaných míst ve vesmíru. Jednou z nejpozoruhodnějších takových temných absorpčních mlhovin je mračno v souhvězdí Hadonoše (Ophiuchus) známé jako Barnard 68 na snímku nahoře. V centru nejsou vidět žádné hvězdy, což naznačuje, že Barnard 68 je poměrně blízko a podle měření je asi 500 světelných let daleko a měří asi půl světelného roku. O molekulárních mračnech jako je Barnard 68 sice není přesně známo jak vznikají, ale je známo, že tato mračna jsou nejspíše místy, kde vznikají nové hvězdy. O mračnu Barnard 68 samotném se zjistilo, že nejspíše zkolabovalo za vzniku nové hvězdné soustavy. V infračerveném světle je ovšem možné vidět přímo přes mrak.

Sledujte APOD na: Facebooku, Google Plus nebo na Twitteru.

Štítky: Star-formation, Molekulární mračno, Barnard 68