Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. prosinec 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. prosinec 2014

Útesy na kometě Čurjumov-Gerasimenko

Uznání a licence (CC BY-SA 3.0 IGO): ESA, Rosetta spacecraft, NAVCAM; Additional Processing: Stuart Atkinson

Tyto vyskoké útesy se nacházejí na povrchu komety. Byly objeveny jako součást tmavého jádra komety Čurjumov–Gerasimenko (CG) kosmickou sondou Rosetta, kterou vypustila ESA a která začala tuto kometu obíhat začátkem srpna. Snímky rozeklaných útesů, jak je vidět zde, Rosetta pořídila asi před dvěma týdny. I když ční do výšky asi jednoho kilometru, tak nízká povrchová gravitace komety CG by člověku nejspíš umožnila skok z takového útesu přežít. U paty útesů je poměrně hladký terén posetý balvany velkými až 20 metrů. Data z Rosetty ukazují, že led komety GC se výrazně odlišuje frakcí deuteria a tudíž je asi jiného původu, než voda v pozemských oceánech. Kosmická sonda Rosetta má pokračovat v doprovázení komety, jak směřuje ke svému největšímu přiblížení ke Slunci v srpnu 2015.

Štítky: Cliffs, Rosetta, Comet Churyumov–Gerasimenko