Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. prosinec 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. prosinec 2014

IC 1795: Mlhovina Rybí hlava

Uznání a copyright: Bill Snyder (Bill Snyder Photography)

Někomu tato mlhovina připomíná rybí hlavu. Ve skutečnosti je ovšem na tomto barevném kosmickém portrétu vidět mračna zářícího plynu a neprostupného prachu v IC 1795, což je hvězdotvorná oblast v severním souhvězdí Kasiopeji (Cassiopeia). Barvy mlhoviny vznikly namapováním Hubblovy palety falešných barev do úzkopásmových emisí atomů kyslíku, vodíku a síry do modré, zelené a červené barvy a dalším přimícháním obrazových dat oblasti pořízených přes širokopásmové filtry. Ne tak daleko na obloze se nachází slavná dvojitá hvězdokupa v Perseu a IC 1795 samotná je vedle IC 1805, tedy vedle mlhoviny Srdce, jako součást komplexu hvězdotvorných oblastí, který se nachází na okraji velkého molekulárního mračna. Tento velký komplex hvězdotvorných oblastí je pouze něco přes 6000 světelných let daleko v Perseově spirálním rameni naší Mléčné dráhy. Obrázek IC 1795 by v této vzdálenosti zabíral asi 70 světelných let.

Štítky: Star-forming region, IC 1795, Fishhead Nebula

Denný tranzit ISS

Prelet ISS popred Mesiac.