Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. listopad 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. listopad 2009

Srpek Země z odlétající sondy Rosetta

Uznání a copyright: ESA (MPS for OSIRIS Team), MPS/UPD/LAM/IAA/RSSD/INTA/UPM/DASP/IDA

Sbohem Země. Evropská meziplanetární kosmická sonda Rosetta už dříve v tomto měsíci proletěla kolem Země na své cestě Sluneční soustavou. Na snímku nahoře Země prolétající lodi ukazuje jasnou fázi srpku s viditelným jižním pólem. Sonda Rosetta byla vypuštěna v roce 2004 a využila gravitace Země k urychlení na cestu kolem Marsu a k setkání v roce 2014 s kometou Čurjumov-Gerasimenko. Tato automatická kosmická loď už proletěla kolem asteroidu 2867 Steins a příští rok má v plánu proletět kolem záhadného asteroidu 21 Lutetia. Pokud všechno dobře půjde, tak Rosetta v roce 2014 vypustí sondu, která na kometě o průměru asi 15 km přistane.

Štítky: Země, Crescent, Rosetta

29. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 7. do 21. 7. 2019. Měsíc bude v úplňku a nastane jeho částečné zatmění. Během noci je vidět Jupiter a Saturn, k nimž se přidává i Neptun a nad ránem Uran. Aktivita Slunce je velmi nízká. Indie letí k Měsíci, koncem týdne čekáme dva starty k ISS. Hayabusa 2 provedla druhý odběr vzorků z planetky Ryugu. Raketa Proton-M vynesla dalekohled Spektr-RG, raketa Vega selhala. Před 50 lety přistáli lidé na Měsíci a před 25 lety dopadaly první kusy komety na Jupiter.

Titul Česká astrofotografie měsíce za červen 2019 obdržel snímek „Nočné svietiace oblaky“, jehož autorem je Jakub Zahuranec   Noční svítící oblaka, nebo „nočné svietiace oblaky“, v rodné řeči autora snímku Jakuba Zahurance ze Slovenska, jsou krásným úkazem. Chtělo by se říci