Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. prosinec 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. prosinec 2014

Slunce v rentgenu z NuSTARu

Uznání: NuSTAR, SDO, NASA

Proč jsou oblasti nad slunečními skvrnami tak horké? Sluneční skvrny samotné jsou o něco chladnější, než okolní sluneční povrch, protože magnetická pole, která je vytvářejí, omezují konvektivní ohřev. Je proto neobvyklé, že oblasti nad nimi, dokonce i mnohem výše ve sluneční koroně, mohou být stotisíckrát teplejší. Při pátrání po příčině NASA nasměrovala velice citlivý rentgenový dalekohled družice NuSTAR (Nuclear Spectroscopic Telescope Array) na Slunce. Nahoře je vidět Slunce v ultrafialovém světle, které je zde vidět v červené barvě, jako ho zachytila družice SDO (Solar Dynamics Observatory). V zelené a modré barvě jsou superponovány emise nad slunečními skvrnami, jak je v odlišných pásmech vysokoenergetických rentgenových paprsků, které odpovídají oblastem extrémně vysokých teplot, zachytila družice NuSTAR. Zjištění o mechanismech zahřívání ve sluneční atmosféře nemusejí pocházet jenon z tohoto prvního snímku, ale mohou přijít také z dalších snímků z NuSTARu, jejichž cílem je najít hypotetická nanovzplanutí, krátké záblesky energie, které by mohly neobvyklému zahřívání dodávat energii.

Štítky: Slunce, Rentgenové paprsky, Nustar